Általánosságban három sémára osztjuk a tanulási környezetet. Mely lehet iskolai, iskolán kívüli és otthoni. A mi iskolánkban integrált tanulási környezetről beszélhetünk. Tanulóink információszerzés céljából használhatnak interaktív táblát, tanulói laptopot, táblagépeket. A számítástechnika teremben pedagógus irányításával szabad internethasználat biztosított. A széleskörű tájékozottság biztosítása érdekében.
Iskolán kívül is tájékozódhatnak kommunikáció útján. Pl.: tanáraikkal való beszélgetés, délutáni szakkörök, sportfoglalkozások, tanoda program keretein belül.
Otthon szüleiktől vagy a médiából, vagy osztályközösségenként létrehozott zárt Facebook csoport által.
A médián keresztül túl sok információhoz jut a gyerek az általa keresett témában, amit sokszor nem tud önállóan feldolgozni és szelektálni, így az iskolai tanulási környezetben vagy pedagógus irányítja az internetes információszerzést, a pedagógus egyfajta szűrűként működik. Fontos, hogy a diák tanulási környezete az információs környezetnek a része legyen. Ez akkor működik összhangban ha az információs és tanulási környezetnek helyszínét tudja változtatni, nem pedig a helyszínhez képest változtatja az információs és tanulói környezetet. Fontosnak tartom, hogy kialakítsuk diákjainkban a személyes tanulási környezetüket, melyet tudjon megfelelően használni iskolában, iskolán kívül, otthon és bárhol.
Két információs eszköz kiemelését tartom fontosnak. Az egyik a Wikipedia lexikon, amit a diákjaim nagy előszeretettel használnak, de az ebből nyert információkat nem tudják szelektálni. Sok álinformációt tartalmaz. A másik kardinális kérdés a mobiltelefon használata az iskolában. Megengedett legyen vagy sem? Az esetek többségében nem tartom célravezetőnek használatát, mert sok esetben nem a tanulással kapcsolatos információgyűjtésre használják a diákok. Viszont vannak olyan kivételes esetek, amikor jó ha van a diáknál. Pl.: ha nem jut mindenkinek infokommunikációs eszköz.
Véleményem szerint az iskola optimális tanulói környezete olyan, ahol a gyerekeket aktívan be tudjuk vonni az órák menetébe, interaktív tevékenységre sarkalljuk őket, melyben egyéni felelősséget vállalunk és ennek ellenére nem sértjük egyéni tanulói környezetüket.
Tanulási környezet (2. téma)
2016-12-06
Hozzászólások (0)