A stratégiák közé tartozik az információ, fogalomrendszer, készség tanítása, kognitív képességek fejlesztése, nyílt oktatás, differenciált egyéni fejlesztés, optimális elsajátítás, órán kívüli munka, játékos motiválás, IKT használat.
Új információ átadására legjobb munkaforma a frontális, mint azt már az előbbiekben említettem kiegészítve azzal, hogy az óra céljait közlöm és az előismeretekre alapozok, megvizsgálván a külső és belső koncentrációkat. Pl.: természetismeret - Magyarország nagy tájai. Külső tantárgyi koncentráció: földrajz, biológia, rajz, irodalom, ének. Belső koncentráció: Alföld és Kisalföld összehasonlítása.
Fogalomrendszer tanításánál igen fontos a pontos magyarázat, melyet szintén frontális munkában tudunk legjobban tudatosítani. Segítő kérdésekkel irányítom a tanulókat a pontos definíció megfogalmazásához. Pl.: fogalom - tájidegen faj; magyarázat: olyan faj amelyet korábban behoztok.
Segítő kérdések: honnan származik a kukorica, mikor telepítették be az akácot, tudják e hol őshonos a muflon, ki tud mondani ősi fajokat?
Véleményem szerint a készségeket nem lehet tanítani, csak fejleszteni, mert egy része velünk született. Úgy gondolom, hogy ehhez a munkáltató módszer, páros, egyéni munka a legmegfelelőbb. Pl.: finommotorika fejlesztése rajzolás segítségével.
Kognitív képességeiket szemléltetéssel, megbeszéléssel és egyénre szabott feladatokkal tudom a legjobban fejleszteni. Pl.: matematika = sakk = logikus gondolkodás fejlesztése.
Nyílt oktatásnál a tanulóval együtt határozzuk meg közös szabályainkat az oktatás, nevelés célját, valamint tartalmát és eszközeit.
Részemről ezt projektek megvalósításában tudom elképzelni. Pl.: töltsünk egy hetet az egészséges életmód jegyében.
Differenciált nyelvi fejlesztésnél a gyógypedagógiai tapasztalataimat figyelembe véve végzem. Mielőtt meghatározok egy feladatot, az előtt megismerem a tanuló sajátosságait és erre építek. Pl.: diszkalkulia terápia.
Fontosnak tartom a tanulás játékos formáját, de tapasztalataim szerint ez főleg alsó tagozatban működik jobban mint felső tagozatban. Pl.: Micimackó című olvasmány dramatizálása.
Az IKT eszközök használatát igen fontosnak tartom és tudatosan használom is munkám során a feladatok értelmezésére, felelevenítésére, rögzítésére. Internet, képanyag, hanganyag. Pl.: fotoszintézis modellezése informatikai program használatával.
Tanítási - tanulási stratégiák (5. téma)
2016-12-06
Hozzászólások (0)