Minden iskolai munkát meghatároz a NAT és a kerettanterv. Ezeket figyelembe véve elkészül a helyi tanterv és a pedagógiai program. Ezek elkészítése után minden kolléga megtervezi az adott tanévre szóló tanmenetét. A tanmenet alapján pedig a tanóráit. Tanórákon különböző munkaformákat alkalmazok, melyet a tananyag sajátosságai alapján választok meg. Ezek lehetnek egyéni munka, páros munka, csoport, frontális, hálózati, kooperatív, projekt módszer. Egyéni munkánál személyre szabott feladatokat adok, mellyel nagyon segítem a differenciálást. A tanulókat önálló gondolkodásra és feladatmegoldásra késztetem. Pl.: magyar óra - a "j" vagy "ly" hangokat pótold a szavakban.
Ha páros munkaformát választok, figyelembe veszem, hogy azonos képességű legyen mindkét tanuló. Hiszen ha mindketten gyengék akkor nem fognak előbbre jutni, ha pedig az egyik gyenge a másik erősebb képességű, akkor csak az erősebb fog dolgozni. Pl.: természetismeret óra - növényhatározás.
Csoportmunkánál az együtt dolgozást fejleszteni és erősíteni fontos, hogy figyeljenek arra, hogy a csoport minden tagja dolgozzon. Ezt a munkaformát összefoglaló órákon szeretem alkalmazni.
Frontális módon új ismereteket feldolgozó órán szoktam használni, kifejezetten új információ magyarázata céljából, de nem részesítem előnyben, mert ezzel a tanulókat nem lehet aktivizálni, motiválni.
Kooperatív csoportmunkát sokan nem szeretik, mivel előkészítése időigényes. Ha ezt a munkaformát választom fontos, hogy a csoport minden tagjának meglegyen a feladata. Pl.: csendfelelős, időfelelős, szóvivő, stb...
A hálózati munkát jól alkalmazhatjuk mondjuk egy projekt részeként, melynek lényege, hogy a tanulók interneten tartják a kapcsolatot és osztják meg egymás között az információjukat. Pl.: biológia házi feladat - genetika, családfaelemzés.
Az oktatás szervezeti formái és szervezési módjai (3. téma)
2016-12-06
Hozzászólások (0)