A módszerek kiválasztásánál mindig figyelembe veszem tanulóim sajátosságait, közöttük lévő különbségeket. Fontosnak tartom a tanulási környezetet. A módszerek kiválasztásánál figyelembe veszem az oktatandó anyag tartalmát, mozzanatait, saját magam kompetenciáit, képességeit, valamint a változatosságot. A következő módszereket használom: előadás, szemléltetés, magyarázat, csoportos megbeszélés, munkáltató módszer.
Az előadás módszerén domináns a pedagógus szerepe, ezért a formát csak új információ átadásánál használom IKT eszközös segítségével.
A szemléltetést nagyon fontosnak tartom mind óra eleji motivációnál, továbbá a gyakorlati ismeretek rögzítésénél. Pl.: biológia óra - emberi test, csontváz bemutatása. De akár ugyanilyen hasznos lehet egy videófelvétel bemutatása. Pl.: A petesejt megtermékenyítésétől a születés pillanatáig.
Szemléltetésben nagy segítségemre vannak az IKT eszközök is.
Magyarázat formáját az előadás kiegészítéseként használom, melyet alátámasztok képi anyaggal, PPT-vel és IKT eszközök használatával. Ha a magyarázatot auditívvá teszem akkor a vizuálisan rögzítést nagy mértékben elősegítem. Pl.: természetismeret órán madárhang felismerés és közben képek mutatása, a végén PPT-ben összefoglalás.
Irányított megbeszélés: részösszefoglalásokon alkalmazom, ahol arra vagyok kíváncsi, hogy a már feldolgozott anyagot milyen mértékben sikerült rögzíteni a tanulóknál. Pl.: biológia óra - táplálkozás, tápcsatorna vékonybéli szakasza, működése, enzimjei, funkciója, stb...
Csoportos megbeszéléseink alkalmával az adott feladat elvégzését valósítjuk meg, összehangoljuk és bemutatjuk a csoportok munkáját, melyet a tanulók véleményeznek. Ezekben az esetekben előfordulhat, hogy vita alakul ki ami nem baj, mert ezáltal a vitatkozás helyes kultúráját is fejlesztem. De nagyon fontos a tanár vezető szerepe. Pl.: olvasás óra - meselexikon csoportban való feldolgozása, szereplők jellemzése = vita.
Az oktatás módszerei (4. téma)
2016-12-06
Hozzászólások (0)