Figyelembe veszem a tanulók értékelésénél, hogy személyre szóló legyen. Amely inkább fejlesztő, ösztönző legyen, nem pedig kritikus, megtorló, fegyelmező jellegű. Ahhoz, hogy a tanuló reális képet kapjon teljesítményéről, ennek érdekében folyamatosan értékelek valamilyen formában, mindezek mellett figyelembe veszem az iskolai követelményrendszert. Fontos a szóbeli és írásbeli értékelés megfelelő aránya és az is, hogy ezzel ne alakítsunk félelmetes légkört.
Az első szülői értekezleten felvázolom a szülőknek, osztályfőnöki órán pedig a tanulóknak az ez évre szóló követelményrendszert, amit minden pedagógusnak is be kell tartani.
Az értékelés az egy igen bonyolult és szerteágazó folyamat amely igen jelentős és nagy kihatással van az elérendő célokra. Régen legtöbbször csak jegyekkel értékeltünk, ma már különböző változatos mérőeszközök állnak a rendelkezésünkre. Pl.: direkt megfigyeljük a tanulót feladatvégzés közben; tesztek; portfólió; projekt munka készítése; team munkában végzett feladatok.
A tanulással komplex tevékenységet igénylő feladatokat végeztetünk a gyerekekkel. Amely kihívást jelent a számukra, de ezáltal fejleszthetők az intellektuális képességeik.
Az értékelés általában magába foglalja az ellenőrzést, de az ellenőrzés egy adott időpontban történik, amely a jelen állapotot tükrözi. Addig az értékelés tájékoztató jellegű. Ez egy oda-vissza ható folyamat.
Szerepük: motiváló, kritikai.
Fontosnak tartom, hogy az értékelés mindig helytálló és korrekt legyen. Az értékelés egyre jobban eltolódik a mérhető teljesítmények felé. Sajnos azt tapasztalom a környezetemben, hogy a mai diákok többsége nem tud, nem is akar tanulni. Ebből adódóan az látható, hogy a tanulók között képességekben, motiváltságban, teljesítményben is nagy különbségek vannak. A tanulás eredményességéért azonban nem tekintem kizárólag a diákot felelőssé, de csak akkor lehetek sikeres munkám során ha a diákok, szülők is partnerek ebben.
A pedagógia értékelés folyamatai, formái és eszközei (8. téma)
2016-12-06
Hozzászólások (0)